Fläderblomssaft

Idag har vi provat att göra flädersaft. Barnen fick klippa av blomklasar som vi sedan sköljde i ljummet vatten. Vi skar upp citron och blandade med blommorna. Sedan kokade vi upp 1,5 L vatten och blandade i 1,5 kg socker och 1 msk citronsyra. Vi hällde sedan vätskan över blommorna. Nu ska det stå och dra sig över helgen så får vi provsmaka nästa vecka 😁

mål från lpfö 18:

– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

– förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,

Pysselverkstad

Tiden går fort och vi kände idag att varför inte göra midsommarkransar redan nu? Ett tu tre så är det midsommar. Barnen gjorde kransar med hjälp av grönt papper, lim och silkespapper.

mål från lpfö 18:

– självständighet och tillit till sin egen förmåga,

– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

– förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,

– fantasi och föreställningsförmåga,

– motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,

 

Insekter och spår av sommarskuggan

Idag blev det en händelserik dag i skogen. Efter att ha läst ”minimonster i naturen” så var barnen taggade på att leta insekter. De hittade en massa tordyvlar och skogssniglar. Sedan hittade de spår av både vinterskuggan och sommarskuggan. Barnen fick även samlat in skräp som de hittade på marken.

mål från lpfö 18:

– förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

– förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling,

– förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen

Plantering

Idag har barnen på Äppelbo planterat fröer ute i pallkragen. Årets odlingar består av sallat, majs, morötter och sockerärtor. De flesta av barnen är väldigt intresserade av odling och de hjälpte glatt till med att fylla på ny jord, sätta frön och vattna. Nu väntar vi med spänning och hoppas att det växer snart. 😊

Mål från lpfö 19:

– självständighet och tillit till sin egen förmåga,

– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

– förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,

– förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling,

– förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

Emils hus

Barnen har länge visat ett stort intresse för Emil i Lönneberga. Så nu har de skapat Emils hus av kartong och de målar för fullt. Det är roligt att se när fantasin och kreativiteten flödar. Barnen är även bra på att samarbeta och att skapa tillsammans.

mål från lpfö 18:

– självständighet och tillit till sin egen förmåga,

– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

– förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,

– fantasi och föreställningsförmåga

Chokladbollar och målning av raket

I vanlig ordning så har vi fredagsmys på fredagar uppe på Äppelbo. Barnen ville baka chokladbollar så det gjorde vi. Vi har övat på tre mått: deciliter, matsked och tesked. Barnen tittade sedan på Bamse och mumsade på sina chokladbollar. Vi håller även på att färglägga en pappersraket som vi sedan ska bygga ihop. Detta väckte en idé hos barnen om att vi kunde bygga en egen raket av kartong då vi har många kartonger. Så det kanske blir nästa veckas projekt. Trevlig helg! 🌸

Mål från Lpfö 18:

• självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
• förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
• förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, möns­ ter, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,

Pyssla, plantera och räkna på ett nytt språk

Idag fick de barnen som inte planterat än sätta sina gräslöksfrön i sina krukor. Sedan ville barnen pyssla. De pysslade fler fåglar till sina fågelbon och gjorde även fågelägg i lera. På samlingen har vi börjat att räkna på andra språk för att främja intresset för andra språk men även andra kulturer. Detta kommer vi att dyka djupare in i under terminens gång. Veckans språk är Tagalog som är ett av språken som talas i Filippinerna. Vi tittade på en film om våra svenska vinterfåglar där vi fick lära oss att de fåglar som stannar i Sverige under vintern utvecklar tjockare fjädrar och sover i hål i träden för att klara av kylan.

Mål från Lpfö 18:

• självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
• förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
• fantasi och föreställningsförmåga,
• motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,

*sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet,
• både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska

• förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen

Gräslök

Idag har vi på Äppelbo kommit igång med årets första odling. Barnen ska prova odla gräslök i sina egengjorda krukor. Frida frågade barnen om de visste vad ett frö behöver för att börja gro och växa. Barnen svarade: ”jord, vatten, sol och luft.” Vi läste tillsammans instruktionerna på odlingspåsen. Sen fick barnen fylla sina krukor med jord, göra hål i jorden där de stoppade i fröerna, täcka över med lite mer jord, vattna och sen ställa krukorna i fönstret. Fortsättning följer…. 🌿

Mål från Lpfö 18:

• förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen
• självständighet och tillit till sin egen förmåga

Bygga koja och måla krukor

Idag när vi var i skogen fortsatte barnen att bygga på en koja som stått ett tag i skogen. Det krävdes mycket samarbete och kommunikation för att få alla långa pinnar på plats. När vi kom tillbaka på Äppelbo målade vi avklippta rengjorda mjölkpaket som barnen ska få plantera i imorgon.

Lpfö 18:

• självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
• förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
• förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
• fantasi och föreställningsförmåga,
• motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,
• förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och
• förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material
och redskap

 

Pysslar fåglar

Idag fick de barn som ville, göra fåglar till sina fågelbon som de gjorde igår. De skapade fåglar i både självtorkande lera och med flörtkulor och fjädrar. Efter pysslet så önskades bamsegympa (favoritgympan).

mål från Lpfö 18:

• självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
• fantasi och föreställningsförmåga,
• motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur
viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,
• förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och
• förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material
och redskap.

Ännu en webbplats hos Tingsryd Bloggare Webbplatser