Barnkonventionen

Idag samlade vi alla barnen på fritids framför interaktiva tavlan där vi kollade på en liten filmsnutt om barns rätt till vila, fritid och lek. Innan filmen gick vi kort igenom vad barnkonventionen är för något.

P4030148

Sen delades barnen upp i fyra grupper med blandade åldrar. I grupperna diskuterades följande frågor:

1. När är det roligt att leka?

2. Varför tröttnar man ibland på en lek?

3. Vad är en bra lek?

4. Finns det särskilda pojklekar och särskilda flicklekar?

Det blev intressanta diskussioner med en del kloka och kluriga svar.

Bland annat  så kom dessa svaren på fråga 1: ”När man är många som leker”, ”när man får vara med att leka”, ”hos kompisar testar man nya leksaker”, ”av en kompis kan man få hjälp”.

Fråga 2: ”När man har lekt länge med en lek”, ”när någon skriker och inte följer reglerna”, ”när man ser en annan lek”.

Fråga 3: Det kom upp många exempel på lekar som Bollen i burken, kurragömma, hästar, inte nudda markleken. Men även att en bra lek är när man får vara med och när man kommer överens.

Fråga 4: Ja det finns särskilda pojk och flicklekar tyckte några medan andra barn inte alls tyckte att det fanns särskilda lekar för pojkar eller flickor. Det lät olika i grupperna och i en grupp började någon med att säga att bandy är en killek. Men snabbt fick personen till svar att tjejer också spelar bandy och det höll ju personen med om. Men barbie är ju för tjejer tyckte någon men det höll inte alla med om för det lekar ju killarna också med. Så tillslut kom gruppen fram till att det finns inga särskilda flick och pojklekar.

Alla barns rätt

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.