En början på ett projekt…

Igår (tisdag) började dom stora barnen, alltså 2:or,3:or och 4:or, med ett projekt. Slutresultatet ska förhoppningsvis bli ett stort plockepinnspel.

Vi gick till skogen för att hitta vårt material. 1 meters pinnar var vi på jakt efter.

P8260887 P8260888

Här får vi in matte genom mätning och uppskattning, hur långt är 1 meter.

P8260889 P8260890

Vi hade med oss en tumstock som barnen kunde mäta ut sina pinnar.

P8260891 P8260892 P8260893 P8260894

 

Efter mellanmålet fortsatte vi. Eftersom barnen hittade längre pinnar än 1 meter så behövde vi såga till dom rätta längderna.

 

P8260896 Först mäta ut 1 meter och sen var det dags att såga. P8260897

En del pinnar var väldigt långa och då kom matten fram igen, hur många 1 meterspinnar kunde man få ut på en pinne?

P8260895

 P8260898 P8260902

Samarbete blev det också under dagen.

P8260899 P8260904

P8260905

Såga var såklart roligt!

P8260906

Sen var det nästan dags att gå hem så vi tog med ca 20 pinnar från skogen till skolgården som nu måste torka. Projektet fortsätter…

 Ur lgr 11: Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet.
 
Ur lgr 11: Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *